Jäsenasiat

Hoida jäsenasioitasi

Hoida jäsenasioitasi ammattiosastosi taloudenhoitajan tai jäsenhuoltajan kanssa. Heihin saat yhteyden työpaikkasi luottamusmiehen kautta.

Jäsenasioitasi voit hoitaa myös lähimmän aluetoimiston tai liiton jäsenrekisterin kanssa. Jäsenpalvelun puhelinnumero on 020 690 446 ja sähköposti jasenrekisteri@teollisuusliitto.fi

Voit myös päivittää jäsentietojasi sähköisen asioinnin kautta.

Erityisen tärkeää on huolehtia jäsenyyden säilyttämisestä, jos työelämässäsi tapahtuu muutoksia, esimerkiksi

• siirryt toiseen ammattiliittoon / työttömyyskassaan
  • siirryt toisen työnantajan palvelukseen
  • vaihdat ammattiosastoa
  • siirryt yrittäjäksi
  • siirryt työnantajaperinnästä itse maksavaksi, tai päinvastoin.
  • siirryt osa-aikaeläkkeelle tai kokonaan eläkkeelle
  • muutat toiselle paikkakunnalle

Osoitteenmuutos

Kun muutat, muista tehdä virallinen osoitteenmuutos. Näin varmistat, että osoitteesi pysyy oikeana jäsenrekisterissä. Osoitteenmuutoksen voi tehdä postissa tai maistraatista saatavalla lomakkeella tai osoitteessa www.muuttoilmoitus.fi.

Siirtyminen Teollisuusliittoon toisesta ammattiliitosta/työttömyyskassasta

Jos jäsen eroaa toisesta liitosta/työttömyyskassasta ja liittyy liittoon/työttömyyskassaan kuukauden sisällä siitä, kun jäsenyys lakkasi edellisessä liitossa/työttömyyskassassa, hän saa laskea hyväkseen edellisen kassan jäsenyys- ja työssäoloajan.

Tarkista, että tieto edellisestä liitosta/työttömyyskassasta on ilmoitettu Teollisuusliiton jäsenrekisteriin.

Yrittäjät

Mikäli työllistyt omassa tai perheenjäsenten omistamassa yrityksessä, ota selvää kuulutko ns. yrittäjyyskäsitteen piiriin. Tässä asiassa sinua neuvoo liiton jäsenrekisteri tai työttömyyskassa. Tietoja yrittäjän työttömyysturvasta saat myös TE-toimistosta sekä internetistä osoitteista www.ayt.fi ja www.syt.fi.

Liiton jäsenmaksu

- jäsenmaksun suuruudesta päättää liittovaltuusto vuosittain. Vuonna 2018 se on 1,49 % ennakonpidätyksen alaisesta tulosta. Siitä on Teollisuusliiton osuus 0,82 prosenttiyksikköä, Teollisuusliiton työttömyyskassan osuus 0,49 prosenttiyksikköä ja ammattiosaston osuus 0,18 prosenttiyksikköä.Työttömyyskassan jäsenmaksun suuruuden määrää Finanssivalvonta.

• useimmiten työnantaja perii jäsenmaksun jäsenen allekirjoittaman perintäsopimuksen mukaan
  • jäsenmaksu on verovähennyskelpoinen (Teollisuusliitto ilmoittaa jäsenmaksutiedot suoraan verottajalle)
  • Tällöin teet perintäsopimuksen ammattiosastosi kanssa. Sinulle lähetetään vuosittain viitelista, jolla maksat jäsenmaksusi kuukausittain. Muista maksaa jäsenmaksusi aina oikean kuukauden viitenumerolla. Voit myös vaihtaa paperisen laskun sähköiseen e-laskuun, jonka saat suoraan omaan verkkopankkiisi.

Ohjeita itse jäsenmaksun maksaville tästä linkistä.

Työnantajien jäsenmaksutilityksiin liittyvät kyselyt työnantaja- ja tilittäjäpalvelusta 020 77 41190.

Jäsenmaksuvapautukset

Ammattiosastosi hakemuksesta sinulle voidaan myöntää lepäävät jäsenoikeudet, kun

• sairauslomalla
  • kuntoutustuella tai rahalla
  • tapaturmavakuutuslain mukaisella päivärahalla, mikäli jäsenelle ei makseta palkkaa
  • työkyvyttömyyseläkkeellä
  • opiskelemassa
  • perhevapaalla tai omaishoitajana
  • suorittamassa asevelvollisuutta, aseetonta- tai siviilipalvelusta
  • työttömänä työnhakijana
  • vuorotteluvapaalla
  • suorittamassa vapausrangaistusta
  • liiton hallituksen hyväksymässä työtaistelussa tai työnantajien julistamassa työsulussa

Mikäli olet työttömyyden tai sairauden takia kokonaan vailla ansiotuloja, ilmoittaudu ammattiosastossasi vähintään puolivuosittain, jotta osastosi voi anoa sinulle jäsenmaksuista vapautumista.

Mikäli jäät ns. omalle lomalle ja haluat säilyttää jäsenyytesi, maksat itse jäsenmaksun liiton keskituntiansion perusteella.

Rästimaksu

Jäsenmaksut voidaan maksaa taannehtivasti enintään kuuden kuukauden ajalta.

Mikäli jäsenmaksusi ovat maksamatta yli kuuden kuukauden ajalta tai mahdollisen jäsenmaksuvapautuksen syytä ei ole ilmoitettu, sinun katsotaan eronneen liitosta ja työttömyyskassasta. Eronneella tai erotetulla jäsenellä ei ole oikeutta liiton jäsenetuihin eikä työttömyyskassan maksamiin etuuksiin.

Maksa jäsenmaksusi työttömyyden alkuun asti ja oikean suuruisena. Näin vältät tilanteen, jossa mahdollinen työttömyyspäivärahasi hylätään siitä syystä, että olet laiminlyönyt jäsenmaksusi maksamalla vähemmän kuin ansiotulosi edellyttäisivät.

Vapaajäsenyys

Muut kannatusjäsenet

• Useammalla alalla työskentelevä jonkun muun ammattijärjestön varsinainen jäsen, joka työskentelee ammattiosaston sääntöjen 3 § 2 kohdan mukaisilla aloilla.
  • Suomessa ammattiosaston sääntöjen 3 § 2 kohdan mukaisilla aloilla työskentelevä palkansaaja, joka ei ole Suomen työttömyys- tai sosiaaliturvan piirissä.

Muiden kannatusjäsenten jäsenmaksusta päättää valtuuston syyskokous.

Vapaajäsenet

Ammattiosaston jäsen saavuttaa vapaajäsenyyden siirryttyään vanhuuseläkkeelle tai varhennetulle vanhuuseläkkeelle, kun hän on liittynyt ammattiosastoon 31.12.2012 mennessä ja ollut jäsenenä yhtäjaksoisesti vähintään 30 vuotta.

Yrittäjyys

Mobiilijäsenkortti

Metalliliiton mobiilijäsenkortti eli sähköinen jäsenkortti on tilattavissa liiton kotisivujen sähköisessä asioinnissa. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla. Perheen yhteiskäytössä olevat tunnukset eivät kelpaa.

Jäsen voi ottaa käyttöönsä joko perinteisen muovisen jäsenkortin tai mobiilikortin tai molemmat. Viime vuoden lopulla ja sen jälkeen toimitettu muovinen jäsenkortti on voimassa vuodet 2013–2014.

Sähköisessä asioinnissa voi hoitaa monin tavoin muutenkin jäsenasioita. Nyt käyttöön otettava mobiilijäsenkortti on yhtä virallinen kuin perinteinen muovinen jäsenkortti. Teboilin alennuksen saamiseksi tarvitaan edelleen muovinen jäsenkortti.

Mobiilijäsenkortti

Saat tilaamalla sähköisestä asioinnista.

• Jotta kortin voi tilata, pitää jäsenrekisteritietoihin olla tallennettuna matkapuhelinnumero sekä tarkka työpaikan/toimipaikan tieto; jos niitä ei vielä ole, ne voi itse lisätä.

• Lataaminen on ilmaista, kortin palvelujen käytöstä tulevat matkapuhelinoperaattorin veloitukset datasiirrosta yms.

• Kortissa on henkilötiedot, jäsenyystiedot, työpaikkatiedot.

• Jäsen voi päivittää omia tietojaan puhelimen nettiyhteyden kautta.

• Kortin kautta voi tarkastella työttömyyskassan etuuksien maksatustietoja ja tulevia maksuja.

• Linkit liiton sivuille jäsenetuihin ja yhteystietoihin.

• Liiton ja työttömyyskassan palvelunumeroihin soittolinkit.

• On myös vakuutuskortti.

• Kortti on voimassa jäsenyyden ajan.

• Omien tietojen tarkastelu ja päivittäminen vaativat salasanan.